Uudet kunniajäsenet

VISASEURAAN KOLME UUTTA KUNNIAJÄSENTÄ

Visaseura ry:n hallitus päätti kokouksessaan 1.11.2016 esittää kolmea ansioitunutta jäsentään seuran kunniajäseniksi. Aarno Anttila, Risto Hagqvist ja Martti Kokkonen kutsuttiin Visaseuran kunniajäseniksi seuran 60-vuotisjuhlassa, joka pidettiin Säätytalossa Helsingissä 22.11.2016. He edustavat kukin pitkäaikaista kokemusta joko visakaupan, visakoivututkimuksen tai visakoivun viljelyn ja niiden kehittämisen aloilla. Kaikille on yhteistä opastaminen, neuvonta ja toisten visan parissa toimivien avustaminen sekä tiedon välitys. Kaikki ovat toimineen pitkään Visaseuran johdossa.

Aarno Anttila
Aarno Anttila aloitti visakoivun parissa toiminnan noin 50 vuotta sitten, koulupoikana. Hän tuli mukaan veljestensä työhön heidän toimiessaan visa- ja loimukoivun parissa. Anttilan toiminnan kautta on visakoivua liikkunut maailmalle suuria määriä. Likimain kaikki, joilla on markkinoitavaa visaa tai visakoivun tarvetta, tuntevat Aarno Anttilan. Heitä on sekä Suomessa että ulkomailla.

Risto Hagqvist
Risto Hagqvist on Luonnonvarakeskuksen kokenut tutkija. Hänen tutkimusalueitaan on visakoivu. Kirja Visakoivun kasvatus ja käyttö vuodelta 2008 kuuluu Hagqvistin päätöihin. Hän on perustanut visakokeita yhteistyössä käytännön kentän kanssa ja visankasvattajien mailla. Risto Hagqvist toimi Visaseuran sihteerinä ja rahastonhoitajana yhdeksän vuotta.

Martti Kokkonen
Martti Kokkonen alkoi perehtyä koivun karsintaan 1990-luvun lopulla, ensin rauduskoivun parissa. Hän alkoi kokeilla karsintaa siten, että oksia poistetaan latvuksen sisältä. Hän tiivisti menetelmän ohjelmaksi, jota levitettiin eri tahoille. Työtapaa alettiin kutsua valikoivaksi karsinnaksi. Tämä on nyt valtamenetelmä myös visakoivulla ja sitä kehitetään edelleen visankasvattajien keskuudessa.